عکس #اِگردک (شیرینی سنتی)
گیتی
۷
۲۱۳

#اِگردک (شیرینی سنتی)

۱۰ مرداد ۰۰
#شیرینی_سنتی #اِگِردَک (شیرینی سنتی نجف آباداصفهان و همدان )

آرد سفید 750 گرم
شکر 180 گرم
 تخم مرغ 2عدد
بکینگ پودر 2 قاشق چایخوری
آب ولرم 1پیمانه
نمک 1/2 قاشق چایخوری
زیره سیاه 1 قاشق مرباخوری (دلبخواهی)
زعفران دم کرده 3قاشق سوپخوری
موادخمیر ترش:
پودرخمیر مایه  1قاشق سوپخوری
شیر کم چرب ولرم 3/4 لیوان
شکر 1 قاشق مرباخوری
روغن برای سرخ کردن
طرز تهیه: شیر ولرم را همراه با پودرخمیر مایه و 1 قاشق مربا خوری شکر  را در یک ظرف دردار باهم مخلوط کنید و در آن را بگذارید. اجازه دهید تا 5 تا 10 دقیقه در گوشه ای بماند تا عمل بیاید .

در ظرفی تخم مرغ را با چنگال بزنید تا حالت لختگی نداشته باشد. مخلوط شیر را به آن اضافه و ترکیب کنید. شکر را نیز در این مرحله اضافه کنید. بعد از ترکیب شدن مواد، زعفران و زیره (دلبخواهی) و آب ولرم را بیفزایید و سپس آرد را کم کم وارد مواد کرده و خوب مخلوط کنید تا خمیر یکدستی بدست آید.(اگر خمیر کمی به دست چسبید اشکالی ندارد.با ورز دادن چسبندگی از بین میرود )

خمیر را در یک کاسه بزرگ بگذارید و روی آن را با سلفون ببندید. اجازه دهید تا خمیر 1 ساعت استراحت کند. هنگامی که خمیر دو برابر شد، آماده است. روی سطح صافی آردبپاشید و خمیر را روی تخته پهن کنید. با قالب شیرینی ها را در بیاورید یا با دست پهن کنید و با چاقو چهار گوش برش بزنید .
میتونید روی خمیر را با چنگال چند سوراخ کنید.من اینکار رو نکردم .
 سعی کنید زیاد با خمیر بازی نکنید و برای یکبار اونو پهن کنید و برش بزنید تا از کیفیت خمیر کاسته نشه.
در یک قابلمه بزرگ خمیرهای قالب زده را در روغن داغ، با حرارت کم سرخ کنید و مرتب با قاشق روی خمیر روغن داغ بریزید تا بهتر پف کند. پس از اینکه دو طرف خمیر سرخ شد شیرینی ها را روی دستمال کاغذی حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی آنها گرفته شود. اگر دوست داشتید می توانید خاک قند روی آنها بپاشید و شیرینی خوشمزه را سرو کنید..
#گیتی #آشپزی_با_عشق #نان _چایی #شیرینی_سنتی #اگردک #نجف آباد
@giti_ashpazibaeshge
...
نظرات