عکس آبگوشت دیزی
?متین?
۱۸۵
۱.۷k

آبگوشت دیزی

۴ تیر ۰۲
تاریخچه آبگوشت

 حضور دقیق آبگوشت میان ایرانیان دقیقا معلوم نیست امّا قدیمی‌ترین سندی که پیدا شده از این غذا نام برده باشد به حدود قرن 8 هجری برمی‌گردد! البته در متون قدیمی خیلی با نام آبگوشت از این غذا نام نبرده‌اند و بیشتر «شورباج» نامیده می‌شود. همچنین خیلی پیش‌تر از این‌ها، این غذا به عنوان نخودآب یا یخنی بین مردم رایج بود. بنابراین پخت غذایی با محتوای آبگوشت، به سالیان پیش برمی‌گردد.

البته هنوز که هنوز است نام یخنی میان بعضی شهرها مثل کازرون و شیراز شنیده می‌شود که غذایی مانند آبگوشت است. امّا در کل آبگوشت غذایی است که تقریبا در کل ایران رایج است و در حال حاضر غذای طبقه متوسط جامعه است. در گذشته، این غذا به عنوان غذای مهمانی هم شناخته می‌شد و در مهمانی‌ها هم به عنوان یک غذای مقوی در سفره قرار می‌گرفت.

اگر بخواهیم به سنتی‌ترین غذای ایرانی فکر کنیم یا طعم اصیل ایران را به ذائقه توریست‌ها بشناسیم، معمولا اولین گزینه آبگوشت در ذهنمان تداعی می‌شود. غذایی که از کودکی در جمع‌های خانوادگی با آداب سنتی خودش در خاطرمان نقش بسته و هنوز که هنوز است، برای لمس دوباره آن خاطرات در جمع‌های آخر هفته خانوادگی، از غذاهای محبوب محسوب می‌شود.

این غذای سنتی به اندازه‌ای با زندگی‌مان عجین شده که شاید هیچ وقت به این فکر نکنیم که تاریخچه‌اش به چه زمانی برمی‌گردد و آیا طی این زمانی که گذشته، تغییراتی داشته یا نه؟ اصلا با گذر زمان آیا جایگاه این غذا بین مردم تغییر کرده؟ و سوال دیگر این است که آبگوشت همین یک سبک متداولی است که می‌خوریم یا برای خودش انواعی دارد؟ در این مطلب، به تمام این موارد می‌پردازیم و سعی می‌کنیم اطلاعات جامع و مفیدی درباره این غذای سنتی و اصیل ایرانی ارائه کنیم.

روز و شب  می پرورم   در   سر     هوای آبگوشت

دل  نمی بندم    مگر   بر          مه لقای   آبگوشت

قصه ی مجنون  صحرا گرد    را    از     یاد    برد

دید   هر کس   ناله ام   را     در قفای    آبگوشت

دکتر  آمد  بر سر  بالین  و    نبضم     را   گرفت

کرد   تجویز   از   برای من    دوای      آبگوشت

کاش  می شد در  همه عالم سمیناری به پا

بحث   می کردیم   بهر   اعتلای     آبگوشت

از   نسیم  روضه ی  دیزی  نگردد  بهره مند

ساندویچ آنکس که می بلعد به جای آبگوشت

گفت  دیشب  هاتف  غیبم به گوش جان و دل

با   مرض   بیگانه  باشد  آشنای   آبگوشت

من که درجان دوستی شاطربه دوران شهره ام

گر   شود  مقدور  می میرم برای  آبگوشت.
اون سیر ترشی کنار آبگوشت ده ساله هست وشیرین
فسیلیه واسه خودش😊😊😊
...
نظرات