عکس لایی پلو
#لایی پلو#یک نوع غذای خیلی خوشمزه است که ترکهای ایران درست میکنن، بخصوص ترکهای عشایر استان فارس، پیشنهاد می کنم حتما امتحان کنید.
...
مواد لازم

لایی پلو

۴
مواد اصلی
برنج
۲ پیمانه
گوشت گوسفندی
۳۰۰ گرم
رب گوجه ‌فرنگی
۲ الی۳ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده
به مقدار لازم
روغن
به مقدار لازم
نمک و فلفل فلفل قرمزوپودرزنجبیل
به مقدار لازم
پیاز درشت
۱ عدد
زردچوبه
۱ قاشق چای خوری
آب
۱ استکان
طرز تهیه

لایی پلو

درجه سختی
زمان تهیه ۱۵
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
ابتدا برنج را که ترجیحا از نوع محلی است را از یکی دو ساعت قبل در مقداری آب ونمک خیس کرده، وسپس در آبجوش ونمک ریخته و بعداز مدت زمان لازم آبکش می کنیم وکنار میگذاریم(بهتراست برنج را کمی دانه دارتر برداریم).
۲
یک پیاز درشت را نگینی خرد کرده ودرتابه تفت میدهیم وسپس گوشت گوسفندی را که به قطعات ریز دو سانتی ریز کرده ایم را به آن اضافه کرده وتفت میدهیم تا بوی خامی گوشت ازبین برود.
۳
سپس نمک و ادویه ها را به ان اضافه کرده ومخلوط می کنیم، وبعد رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و ۲تا۳ دقیقه تفت میدهیم تا خوشرنگتر شود.
۴
دو قاشق از زعفران دم کرده را به آنها اضافه کرده وهم میزنیم وسپس یک استکان آب اضافه کرده و بجوش که آمد، سر تابه را میگذاریم وبمدت ۵دقیقه میپزیم تا گوشت کمی نرم تر شود و آب تبخیر شود و مواد سس غلیظ شود.
۵
بعد درون قابلمه کمی آب و روغن ریخته وته دیگ را به دلخواه میگذاریم(من نان لواش گذاشتم) ویک لایه برنج ریخته ویک لایه مواد گوشتی و به همین ترتیب میریزیم تا برنج ومواد تمام شوند.
۶
و در انتها کمی زعفران دم کرده روی سطح برنج میریزیم و دم کنی را میگذاریم و وقتی درون قابلمه بخار پیچید، زیرش راکم کرده وبمدت حداقل یک ساعت می پزیم.
تصاویر مراحل تهیه

لایی پلو

بیشتر
سایر نکات

لایی پلو

بهتراست برنج را کمی دانه دارتر یا باصطلاح زنده تر برداریم چون مواد سس و زعفران را که روی برنج میریزم کمی آن را نرمتر می کند.
میزان گوشت را میتوان بیشتر کرد که خوشمزه تر میشود.
میتوان از ورقه های نازک کلم قمری(کلم سر) هم در بین لایه ها استفاده کرد.
پودر زنجبیل قابل حدف است ولی برای اینکه سردی گوشت را بگیریم بهتراست در حد نصف قاشق چایخوری به گوشت اضافه کرد.
عکس و تصاویر ارسالی از لایی پلو
نظرات دستور پخت

لایی پلو