عکس حلوای زعفرانی کشدار
این حلوا مثل حلوای انگشت پیچ درست میشه با این تفاوت که همزدنش بیشتر هست ،حسابی کش میاد و بعدا روغن پس نمیده .خیلی خوشمزه است .دستور رو هم از زن عموی بابام گرفتم که حلواشون معروفه
...
مواد لازم

حلوای زعفرانی کشدار

۱۰
مواد اصلی
آرد (150گرم)
۱ لیوان
شکردانه ریز (200گرم)
۱ لیوان سر پر
روغن مایع
یک و یک چهارم لیوان
آب و گلاب
۱/۳ لیوان
زعفران دم کرده
۳ تا ۴ قاشق غذا خوری
آبلیمو
۱ قاشق غذا خوری
هل
۱/۳ قاشق چای خوری
کلمات کلیدی

حلوای زعفرانی کشدار

دسر حلوا عصرانه
طرز تهیه

حلوای زعفرانی کشدار

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۷۳
دقیقه
۱
🚫میزان دقیق مایعات با هم (آب+گلاب+زعفران) باید نصف لیوان شود نه بیشتر. آب ،گلاب ، شکر ،زعفران دم کرده و آبلیمو رو توی یه قابلمه میریزیم هم میزنیم تا شکر حل شود سپس روی اجاق با حرارت متوسط میزاریم  و به هم زدن ادامه میدیم تا همه شکر کاملا حل بشه و مایع شروع به حباب زدن کرد از روی اجاق برداشته و میذاریم خنک بشه .
۲
آرد که بهتره نصف آرد گندم و نصف آرد سفید قنادی باشه رو توی یه دیگ با ارتفاع بلند ریخته و روغن رو اضافه میکنیم و مرتب در یک جهت هم می زنیم. باید آرد و روغن به خوبی ترکیب شن و گلوله ای از آرد در مخلوط آرد و روغن وجود نداشته باشه.و غلظتش مثل "ارده " بشه، مایع شل و روانی که به راحتی از قاشق بریزه.
۳
🚫از لحظه ای که شروع به هم زدن حلوا می کنیم باید دقت کنیم که جهت هم زدن فقط از یک سمت باشه و هرگز عوض نشه.تاکید میکنم اصلا جهت همزدنتون رو عوض نکنید.🚫 مرتب هم میزنیم که یه وقت ته نگیره. فقط در یک جهت. وگرنه بعدا حلوا کش نمیاد.
۴
مرتب هم میزنیم که یه وقت ته نگیره. فقط در یک جهت. وگرنه بعدا حلوا کش نمیاد. وقتی که رنگ آرد و روغن طلایی شد و بوی خامی آرد از بین رفت ، از روی حرارت برش میداریم اینکه در این مرحله چقدر روی حرارت بذاریم و تا چه میزان رنگ آرد و روغن تیره بشه دیگه دست خودمونه یعنی بستگی به ذائقه مون داره.
۵
👈فوت کوزه گری : زمانی آماده است که وقتی چند لحظه ای همش نزنیم مشاهده کنیم که آرد داره توی روغن ته نشین میشه
۶
حالا مخلوط آب و گلاب و شکر رو یکجا اضافه می کنیم. 🚫نکته مهم👈موقع اضافه کردن آب و شکر به آرد و روغن ،دیگ نباید روی حرارت باشه و گرنه حلوا شکرک می‌زنه. 🚫مراقب باشید این مرحله خطرناکه چون شروع می کنه به قل زدن و ممکنه بسوزید پس باید حتما از قاشق چوبی با دسته بلند استفاده کنید و از دیگ هم فاصله بگیرید. کمی هم بزنید  دوباره روی حرارت **متوسط**شعله قرار داده و هم میزنیم. فقط از یک جهت. و از همون جهت قبلی. چون مهمه دارم اینقدر تکرار می کنم
۷
شروع میکنه به غل زدن و قوام اومدن، روی حرارت به هم زدن ادامه بدید ۲یا ۳ تا غل زد یعنی حباب های روی سطح حلوا زیاد شد(حدود۳یا ۴ دقیقه بعد از روی حرارت گذاشتن حلوا) از روی حرارت بردارید و دیگ رو بزارید پایین وبه هم زدن ادامه بدید تا زمانی که حلوا جا بیافته و کشدار بشه رنگ حلوا هم شروع میکنه به براق شدن و رنگش کمی بازتر میشه اواخر کار هل آسیاب شده رو اضاف کنید تا عطرش از بین نره
۸
حلوا “کاملا” شله. به هم زدن ادامه بدید در حین سرد شدن سفت و کشدار می شود. این حلوا اگر خوب و درست تهیه بشه بسیار خوشمزه ست و ماندگاری بالایی داره ، شکرک هم نمیزنه.
نظرات دستور پخت

حلوای زعفرانی کشدار