مواد لازم

سبزی پلو با قزل آلای شکم پر

۵
مواد اصلی
ماهی قزل آلا (درشت)
۱ عدد
گردو خردشده
۲ قاشق سوپ خوری
کشمش پلویی
۱ قاشق سوپ خوری
روغن
به مقدار لازم
جعفری خرد شده
۵۰ گرم
پیاز
۱ عدد
زعفران دم کرده
۱ قاشق چای خوری
آب لیمو ترش تازه
۵ قاشق سوپ خوری
نمک و فلفل و زرد چوبه
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

سبزی پلو با قزل آلای شکم پر

طرز تهیه

سبزی پلو با قزل آلای شکم پر

درجه سختی
زمان تهیه ۶۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
براي درست كردن ماهي شكم‌پر، برشي در شكم ماهي ايجاد كرده و محتويات آن را خالي كنيد. حالا ماهي را خوب بشوييد و در سبدي بگذاريد تا آب اضافي آن جدا شود. سپس همه جاي آن حتي داخل شكم ماهي را با نمك، فلفل و مقداري آبليمو و زردچوبه مزه‌دار كنيد.
۲
كشمش‌ها را شسته، داخل سبدي بريزيد. پياز را پوست كنده، بشوييد و خلالي خرد كنيد.در تابه‌اي مقداري روغن ريخته، روي حرارت بگذاريد. پيازها را در روغن داغ سرخ كنيد تا طلايي‌رنگ شوند.
۳
حالا كشمش و جعفري خرد شده را هم به تابه اضافه كنيد تا همراه با پياز كمي روي حرارت ملايم تفت داده شوند. سريع مواد را هم بزنيد تا نسوزند و كشمش هم باد نكند.بعد از تفت دادن مواد، حرارت را خاموش كنيد و گردو را هم به آنها اضافه كرده و مخلوط را هم بزنيد. مواد داخل شكم ماهي آماده است.
۴
ماهي را روي سطح صافي قرار داده و با مواد آماده شده ، داخل شكم ماهي را پر كنيد.بعد براي اينكه مواد بيرون نريزند مي‌توانيد شكم ماهي را با نخ و سوزن تميز بدوزيد. البته فراموش نكنيد موقع سرو نخ را جدا كنيد.
۵
فر را با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتي‌گراد روشن كنيد تا گرم شود.سيني فر را چرب كرده، ماهي آماده‌شده را روي سيني چرب‌كرده قرار دهيد. روي سطح ماهي را هم با مقداري روغن چرب كنيد. ماهي را داخل فر قرار دهيد.
۶
بعد از گذشت نيم‌ساعت سيني فر را خارج كنيد و روي ماهي مقداري آبليمو و زعفران دم‌كرده بماليد و دوباره سيني را به فر برگردانيد تا بقيه مرحله پخت طي شود.بعد از نيم ساعت ديگر مي‌توانيد ماهي پخته‌شده را بيرون آورده و در كنار سبزي‌پلو سرو كنيد.
نظرات دستور پخت

سبزی پلو با قزل آلای شکم پر