راه های مراقبت از پوست در ماه رمضان
راه های مراقبت از پوست در ماه رمضان

برای مراقبت از پوست در ماه رمضان از مصرف کافئین، نوشیدنی‌های گازدار، مواد شیرین و محصولات لبنی پرهیز کنید. از رژیم غذایی سالم، آب فرااوان، غذا‌های غنی از فیبر و مواد معدنی و همچنین مرطوب کننده‌ها استفاده کنید.
برای مراقبت از پوست در ماه رمضان مهم است که از زمان افطار تا سحر به اندازه کافی آب بنوشید و مواد مغذی سالم مصرف کنید. همچنین از محصولات آرایشی مناسب مانند مرطوب کننده‌ها، روغن‌های ضروری و اسپری‌های صورت استفاده کنید.

راه های مراقبت از پوست در ماه رمضان

پوست بزرگترین عضو بدن و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نشان دهنده سلامت است. خشکی پوست چربی پوست، آکنه، التهاب و حتی چین و چروک، نشانه‌هایی از ضعف سلامت داخلی بدن هستند که اغلب با مصرف مواد غذایی ناسالم و عدم استفاده از مواد مغذی سالم برای پوست بدتر می‌شوند. در ادامه به راه‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان اشاره خواهیم کرد.

1 - رژیم غذایی سالم

از دست دادن آب بدن می‌تواند پوست را خسته، بی حال و کدر کند. از این رو مهم است پس از افطار آب زیادی بنوشید. همچنین می‌توانید از آب میوه‌های طبیعی و دمنوش های گیاهی نیز استفاده کنید. از مصرف غذا‌های شیرین اجتناب کنید، زیرا باعث بروز جوش و بیماری‌های التهابی پوست می‌شوند. همچنین از مصرف کافئین و نوشیدنی‌های گازدار نیز پرهیز کنید، زیرا مواد معدنی را از بدن خارج می‌کنند.

2 - از گرما و نورخورشید دوری کنید

در طول ماه مبارک رمضان، گرما و نور خورشید می‌توانند پوست را به شدت خشک کنند. حتما از ضدآفتاب برای محافظت از پوست خود استفاده کنید. استفاده از ضد آفتاب با SPF ۵۰ و بالاتر و تمدید آن هر دو ساعت یک بار الزامی است. در ضمن از صابون‌های سخت برای شستن صورت خود استفاده نکنید.

3 - استفاده از مرطوب کننده ها

روزه گرفتن باعث از دست دادن رطوبت پوست می‌شود. از این رو برای مراقبت از پوست در ماه رمضان باید حتما از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید. حتما دو بار در روز به صورت و بدن خود مرطوب کننده بمالید.

4 - آرایش ملایم

برای مراقبت از پوست در ماه رمضان، از آرایش ملایم استفاده کنید. زیرا در این حالت، پوست بیشتر نفس خواهد کشید و گرما باعث چرب یا خشک شدن آن نخواهد شد. همچنین ترکیب گرما، کم‌آبی و آرایش غلیظ می‌توانند باعث آسیب به پوست شوند. بعلاوه می‌توانید از اسپری‌های صورت برای خنک کردن پوست خود استفاده کنید.

5 - روغن های ضروری

خستگی و کمبود مواد مغذی می‌توانند باعث کدری و ماتی پوست شوند. از این رو استفاده از روغن‌های ضروری می‌توانند به روشن شدن پوست کمک کنند.

6 - پرهیز از مصرف شکر

اثرات منفی شکر بر بدن و پوست بی‌شمار است. شکر باعث پیر شدن پوست، بروز جوش و تضعیف دستگاه ایمنی بدن شده و با تجزیه کلاژن و الاستین (نوعی پروتئین) منجر به افتادگی و چین و چروک پوست می‌شود.

7 - کاهش مصرف لبنیات

محصولات لبنی اغلب منجر به بروز آکنه و جوش می‌شوند؛ بنابراین بهتر است مصرف محصولات لبنی را کاهش دهید. می‌توانید به جای استفاده از شیر در ماه رمضان از شیر بادام یا شیر برنج (منظور شیر گرفته شده از برنج به ویژه برنج قهوه ای است) استفاده کنید.

8 - توجه به مواد معدنی

علاوه بر ویتامین‌های A، C و E، برخی از مواد معدنی نیز برای سلامت پوست مفید هستند.
روی نیز برای سلامت پوست به ویژه برای افراد مبتلا به آکنه مفید است. در واقع بروز آکنه ممکن است نشانه‌ای از کمبود روی باشد. روی به کنترل چربی پوست و برخی از هورمون‌های محرک بروز آکنه کمک می‌کند. غذا‌های غنی از روی عبارتند از تخم کدو، زنجبیل، گردو آمریکایی (پکان)، بادام برزیلی و جو دوسر.

آیا مصرف مواد غذایی خاصی می تواند باعث بروز مشکلات پوستی شود ؟

بهتر است از مصرف چربی‌های اشباع شده و کربوهیدرات ها به ویژه غذا‌های فرآوری شده و محصولات گندم سفید اجتناب کنید. استفاده از استویا به جای شکر سفید می‌تواند به حفظ درخشندگی پوست کمک کند.

برای طراوت بخشی صورت از چه محصولاتی استفاده کنیم ؟

برای جوان سازی و درخشندگی صورت از محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) و ویتامین c استفاده کنید. جلسات PRP «روش درمانی پلاسمای غنی از پلاکت» می‌توانند به بازیابی و ترمیم پوست کمک کنند.

چطور از بروز آکنه و خشکی پوست جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از بروز آکنه و یا کاهش لکه‌های آن، صورت خود را دو بار در روز با ملایمت بشویید. از اسکراب‌های خشن استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد زخم می‌شوند. همچنین مهم است که موهایتان را پاکیزه نگه دارید، زیرا سلامت پوست سر و مو‌ها می‌توانند بر روی صورت تاثیر گذارند.

کلام آخر

روزه داری در ماه مبارک رمضان باعث بروز تغییراتی در روال زندگی افراد می‌شود. در این میان فراموش نکنیم که مراقب پوست خود باشیم. برای مراقبت از پوست در ماه رمضان، کرم ضد آفتاب، مرطوب کننده فاقد چربی و مرطوب کننده های لب حاوی موم و ویتامین E را همیشه در دسترس خود داشته باشید.
از این رو بسیار مهم است که پس از افطار، مایعات زیاد بنوشید. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که در طول روز، به صورت و بدن خود، کرم مرطوب کننده بمالید. استفاده از کرم ضد آفتاب و کرم مرطوب کننده در ماه مبارک رمضان ایرادی ندارد.