عکس نکات اساسی پخت کیک
_mehrnegar.cake_
۳۶
۷۸۶

نکات اساسی پخت کیک

۲۸ مهر ۹۷
مجموعه ای از #کیک 🍰 هایی که توی این چند سال اخیر درست کردم رو فرستادم تا به همین بهونه بتونم یه سری نکته راجب پخت کیک براتون بگم. میدونم که خیلی هاتون از من استادترید در زمینه کیک درست کردن ولی منم خودم یه سری تجربیاتی به دست آوردم که کمکم کرده تا هر دفعه بتونم کیک های خوبی درست کنم به همین خاطر این مطلب رو براتون میذارم تا حتی اگه شده برای یه نفر مفید باشه و بتونه استفاده کنه.(البته تارا جون هم نکات پخت کیک رو فرستادن که واقعا عالی بودن)

✔ ۱۵ نکته فوق مهم راجب پخت انواع کیک :
۱- اول از همه چیزی که کاملا مشخصه کیفیت مواد اولیه ای هست که داخل کیک استفاده میکنید. هر چه مواد مرغوب تر باشند ، قطعا کیک بهتری خواهید داشت به همین علت در خرید مواد ، دقت لازم رو به عمل بیارید. حتما حواستون باشه که از چه آردی استفاده میکنید ، آردی که سفید نباشه مناسب کیک پزی نیست پس به هیچ وجه از آردی که مخصوص شیرینی پزی نیست استفاده نکنید چون خیلی خیلی در طعم کیک تاثیر داره.
۲- مورد بعدی این هست که شما قبل از درست کردن کیک باید تمام مواد را از یخچال بیرون بگذارید و اجازه بدید کاملا با محیط هم دما بشند. این خودش خیلی مهمه. بعد از اون هم به طور دقیق مواد رو اندازه بگیرید. گرم کردن فر فراموش نشه!
۳- تمام مواد خشک مثل آرد ، بکینگ پودر و ... را قبل از پخت مخلوط کرده و حدود سه تا چهار بار الک کنید. این کار باعث میشه آرد هوا بخوره و مغز کیک پوک بشه و خمیر نشه ( واقعا این کار موثره من خودم تاثیرش رو دیدم).
۴- حتما بیکینگ پودر رو داخل یخچال نگهداری کنید و بلافاصله بعد از اتمام تاریخ انقضای آن ، آن را دور بندازید چون در کیفیت و پف کیک خیلی تاثیر داره. وانیل هم همینطور. بیشتر سعی کنید وانیل رو از لوازم قنادی فروشی تهیه کنید تا این که بسته بندی از فروشگاه بخرید.
۵- با توجه به دستور کیک ، از همان مقدار بیکینگ پودر استفاده کنید. بیکینگ پودر زیاد نه تنها موجب پف زیاد کیک نمیشه بلکه کیک رو خراب میکنه. مقدار زیاد وانیل هم میتونه کیک رو تلخ کنه.
۶- تخم مرغ و شکر رو با همزن به قدری بزنید که رنگ آن به سفیدی بزند (حدود ۵ دقیقه طول میکشه خودتون تغیر رنگ و حجیم شدنش رو میبینید) ، این کار باعث میشود کیک بوی تخم مرغ ندهد. اگر هم لازم بود که سفیده و زرده رو جدا کنید به همین منوال سفیده رو در حدی باید بزنید که کاملا سفید و پف کرده باشه و زرده هم کرم رنگ و حجیم ، بعد با هم فولد کنید.
۷- در مورد کیک های اسفنجی مورد بالا فوق العاده تاثیر گذاره. این که سفیده تخم مرغ کاملا پف کرده باشد به طوری که از ظرف نریزید اصلی ترین نکته در مورد پخت کیک اسفنجیه. اگر سفیده به این مرحله نرسد بافت کیک بسیار سفت و غیر قابل خوردن میشه.
۸- در مورد قالب با توجه به مقدار مایع کیک حتما یک قالب مناسب انتخاب کنید به طوری که مواد کیک فقط نصف قالب رو بپوشونه تا کیک جا برای پف کردن داشته باشد اگر قالب جا نداشت کیک گنبدی شکل میشه.
۹- حتما و فقط کف قالب رو چرب کنید و یا کاغذ روغنی بندازید اصلا لازم نیست دیواره ها رو چرب کنید چون اون رو میشه با چاقو جدا کرد ، چرب کردن کف قالب باعث میشه کیک به صورت یک نواخت پف کنه.
۱۰- وقتی قالب رو با روغن چرب میکنیم احتمال این که کیک از قالب جدا شود خیلی کم است یا کیک می شکند. برای این مشکل راه حل این است که یا از کاغذ روغنی استفاده کنید که ۱۰۰ درصد مطمئن باشید کیک از قالب جدا میشود یا اگر کاغذ روغنی نداشتید میتونید از روش آرد پاشی استفاده کنید. به این طریق که اول قالب رو خوب با روغن چرب کنید بعد کفشو آرد پاشی کنید و تمام قسمت هاش رو با آرد بپوشونید. این روش هم جواب میده ولی از روغن جدا کننده هم میتونید استفاده کنید که اونم خوبه.
۱۱- نکته ای که راجب درجه فر خیلی مهمه این هست که نباید به درجه ای که داخل دستور گفته شده اعتماد کرد چون درجه فر ها با هم فرق دارن و برای هر کس باید قلق فر دستش بیاد. اگر درجه فر خیلی زیاد باشه ممکنه کیک زود بپزه و کفش بسوزه یا اطرافش بپزه و مغزش خام بمونه. تازه در اون حالت که دمای فر زیاد باشه هم کیک گنبدی میشه هم روش ترک میخوره. ولی وقتی دمای فر مناسب باشه کیک کاملا مغز پخت میشه ، به طور یکنواخت پف میکنه و ترک هم نمیخوره.
۱۲- حتما حواستون باشه که از اول تا آخر درست کردن کیک مواد رو در یک جهت هم بزنید ، اگر از جهات مختلف هم بزنید باعث میشه یک طرف کیک به سمت بالا پف کنه و طرف دیگر پف نکند و یک نواخت نشود.
۱۳- وقتی کیک رو داخل فر گذاشتید تا وقتی که آماده نشده به هیچ وجه در فر رو باز نکنید چون اینکار باعث میشه تموم پف کیک از بین بره فقط وقتی که تایم پخت کیک تمام شد در فر رو باز کنید و کیک رو با خلال دندان تست کنید اگر آماده بود کیک را خارج کنید اگر آماده نبود موردی نیست اجازه بدید باز هم بپزه بعد دوباره تستش کنید.
۱۴- وقتی کیک رو از فر خارج کردید اجازه بدید کیک سرد بشه بعد از قالب جدا کنید چون اگر کیک داغ بود خرد میشود. بعد از خنک شدن کیک آن را داخل یخچال بگذارید زیرا اگر کیک داغ باشد داخل یخچال خمیر میشود.
۱۵- حتما کیک رو داخل ظرف در بسته نگهداری کنید تا هم تازه بمونه و هم بوی یخچال نگیره.

ببخشید که مطلب یکم طولانی شد ولی واقعا مطالب خوب و کاربردی هستند. امیدوارم نکات رو رعایت کنید و از کیک های عالی تون لذت ببرید.😊😊
#کیک#نکته#نکات_پخت_کیک#انواع_کیک#نکات_طلایی
...
نظرات