عکس نان اَردَک
Afraa.M
۱۹
۱۹۶

نان اَردَک

۱۵ تیر ۰۲
آرد گندم 350 گرم - دو + یک سوم لیوان
شیر ولرم دو سوم لیوان
تخم مرغ 1 عدد
کره یا روغن مایع 70 گرم
شکر یک سوم لیوان
پودر خمیر مایه 1 قاشق مرباخوری
مراحل طرز تهیه نان اردک
مرحله اول
برای درست کردن این نان خوشمزه ابتدا خمیر مایه را به عمل می آوریم. برای این کار داخل شیر ولرم یک قاشق مرباخوری شکر می ریزیم و هم می زنیم. سپس خمیر مایع را اضافه کرده و درب ظرف را می گذاریم تا خمیر مایه به عمل آید.

مرحله دوم
در یک ظرف دیگر تخم مرغ، کره نرم شده، باقی مانده شکر و زعفران را مخلوط می کنیم و بعد خمیر مایه به عمل آمده را هم اضافه می کنیم و مجدد مخلوط می کنیم تا مایه یکدستی بدست آید.


مرحله سوم
سپس آرد الک شده را در سه مرحله به مواد اضافه می کنیم و شروع به ورز دادن خمیر می کنیم تا بدست نچسبد. فقط حواستون باشد که خیلی زیاد آرد نریزید چون در این صورت بافت نان تون سفت می شود. خمیر را به مدت 10 دقیقه خوب ورز می دهیم.

مرحله چهارم
حالا یک ظرف تمیز را چرب می کنیم و خمیر را داخل ظرف می گذاریم و روی آن را با سلفون می پوشانیم و خمیر را به مدت یک ساعت در دمای محیط استراحت می دهیم.

مرحله پنجم
پس از استراحت پف خمیر را با ورز دادن می گیریم و شروع به چانه کردن خمیر در اندازه های دلخواه می کنیم. می توانید در چند اندازه متفاوت هم چانه کنید.
حالا در یک تابه مقداری روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا گرم شود. چانه ها را یکی یکی با وردنه باز می کنیم و داخل تابه می گذاریم و همانند کوکو سرخ می کنیم. در صورت تمایل می توانید روی نان ها را با مخلوط زرده و زعفران دم کرده رومال کنید و بعد آن ها را بپزید.

مرحله هفتم
بعد از اینکه یک طرف نان ها پختند برمی گردانیم تا طرف دیگر آن ها هم بپزد. سپس نان را از تابه خارج می کنیم و داخل یک صافی یا سبد قرار می دهیم تا روغن اضافی اش بریزد.

مرحله هشتم
این کار را تا تمام شدن چانه ها انجام می دهیم و فقط باید حرارت ملایم باشد تا نان ها نسوزنند. امیدواریم از خوردن این نان های خوشمزه و مجلسی لذت ببرید.
#نان_اردک
#اَردَک
#اردک
#نان_روغنی
#نان
...
نظرات