مواد لازم

باقلا پلو با گوشت گیاهی

۳
مواد اصلی
برنج
پیمانه
باقلا سبز دو پوست شده
۳ پیمانه
شوید ساطوری شده
۲ پیمانه
زعفران سائیده شده
۱ قاشق چای خوری
نمک و روغن
به مقدار لازم
مواد لازم
سویا درشت
۲ پیمانه
پیاز متوسط
۲ عدد
آرد
۲ قاشق سوپ خوری
زردچوبه
۱/۲ قاشق چای خوری
پودر دارچین
به مقدار لازم
زعفران دم کرده
به مقدار لازم
شکر و آبلیمو
به مقدار لازم
نمک و روغن و ادویه دلخواه
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

باقلا پلو با گوشت گیاهی

طرز تهیه

باقلا پلو با گوشت گیاهی

درجه سختی
زمان تهیه ۱۵
دقیقه
زمان پخت ۹۰
دقیقه
۱
ابتدا برنج را بشویید و در مقداری آب و کمی نمک به مدت ۲ ساعت خیس کنید. در یک قابلمه‌ مناسب مقداری آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید، سپس برنج خیس‌خورده را به آن اضافه کنید. باقلا را به ۲ صورت می‌توانید استفاده كنيد: يا اينكه همان ابتدا همراه برنج به آب جوش اضافه كنيد و يا اينكه جدا بپزيد و قبل از آبكش كردن، به برنج بیفزایید.
۲
وقتي دانه‌های برنج و باقلا کمی نرم و آماده آبکشی شدند، آن‌ها را آبكش كرده و کمی آب روی‌شان بریزید تا شوري و لعاب برنج و باقلا گرفته شود. شويد ساطوري شده را با برنج و باقلای آبكش شده مخلوط كنيد. قابلمه را روي حرارت ملایم قرار دهید و کمی آب و روغن داخل آن بریزید، سپس مخلوط برنج را اضافه کرده و آن را دم کنید.
۳
در این فاصله مواد روی برنج را آماده کنید. سوياي درشت را با آب گرم و مقداری زردچوبه و ادويه نيم ساعت خيس كنيد. پيازها را نگيني خردكرده و با كمي روغن تفت دهيد تا طلايي شوند. آبِ سوياي خیس‌خورده را بگیرید و آن را به پيازداغ اضافه کرده، خوب تفت دهيد. مقداری زردچوبه، ادويه دلخواه، دارچين و مقداری نمک هم اضافه كنید. آرد را در مقداري آب سرد حل كنید، سپس به سویا اضافه کنید. صبر کنید تا سویا کاملاً بپزد. زعفران را در مقداری آب حل کرده و صبر کند تا دم بکشد، سپس به سویا اضافه کنید. در انتها مقداری آبلیمو و شکر را اضافه کرده و هم بزنید تا سویا طعم دار شود.
۴
وقتي باقلاپلو دم كشيد، قابلمه را از روی حرارت بردارید. حدود یک کفگیر از باقلاپلو را با زعفران دم کشیده مخلوط کنید. موقع سرو مقداری پلو داخل ظرف مورد نظرتان بریزید، سپس مخلوط سویا را روی آن بریزید. حالا بقیه پلو را روی مواد بریزید تا آن‌ها را بپوشاند. در انتها ظرف را با پلوی زعفرانی تزئین و سپس سرو کنید.
نظرات دستور پخت

باقلا پلو با گوشت گیاهی