20 نوع خوراک مفید و خوش طعم اسفناجی
20 نوع خوراک مفید و خوش طعم اسفناجی

حتما شما هم شنیده‌اید که اسفناج سبزی مفیدی است و سرشار از آهن. اما از دیگر فواید آن نظیر کنترل قند خون، کاهش التهابات یا تقویت سیستم ایمنی بدن چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید که اسفناج در امر لاغری بسی موثر است؟ ویتامین " آ " داخل این سبزی برای قوه بینایی و تقویت آن سودمند و ویتامین "کا" موجود در آن به سیستم اعصاب و کنترل جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند.

1 ) سمبوسه مرغ و اسفناج

دو تکه سینه مرغ پخته را بپزید و ورقه‌ای نازک ببرید. یک تکه نان لواش بردارید و روی آن لایه نازکی سس خردل بمالید. ورقه‌های مرغ را روی آن بگذارید. رویشان یک ورقه پنیر گودا بگذارید. لایه بعدی برگهای ظریف و تازه اسفناج است.

2 ) آش فوری

2 قاشق پیاز سرخ شده را با 2 پیمانه آب در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب جوش بیاید. نیم کیلو اسفناج را خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. 1 قاشق آرد برنج را در کمی آب سرد حل کنید و به مواد در حال جوشیدن با حرارت ملایم بیفزایید. 2 حبه سیر را له کنید و داخل آش بریزید.

3 ) لازانیای مرغ و اسفناج

یک و نیم پیمانه اسفناچ پخته و خرد شده را با یک پیاز متوسط و 1 حبه سیر خرد شده در مقداری روغن تفت دهید. 300 گرم سینه یا فیله مرغ را مکعبی ریز خرد کنید. مرغ را به آنها افزوده و مدتی روی حرارت هم بزنید. می‌توانید به جای مرغ از گوشت چرخ شده هم استفاده کنید.
به همین صورت به چیدن لایه‌ها ادامه دهید تا ظرف پر شود. لایه آخر مایه اسفناج است و مقدار بیشتری پنیر تا همه سطح غذا پوشانده شود. سپس ظرف را در فر از پیش گرم شده با دمای 175 درجه به مدت نیم ساعت تا موقعی که سطح غذا قهوه‌ای و برشته شود بگذارید.

4 ) سالاد زمستانی

این سالاد را می‌توانید با هر سبزیجات یا میوه‌‌های زمستانی در دسترس دارید، درست کنید. برای این سالاد از برگهای ظریف اسفناج، شاهی و نعنا استفاده کنید. گوشت پرتقال توسرخ با مقداری دانه انار هم اضافه کنید. مقداری پنیر موزارلای تازه را هم مکعبی خرد کنید و داخل سالاد بریزید.

5 ) تارت اسفناج و پنیر

فر را با دمای 190 درجه سانتیگراد گرم کنید. 1 عدد پیاز خلالی خرد شده را در 2 قاشق روغن تفت دهید. 2 حبه سیر له شده و 700 گرم اسفناج خرد شده را به پیاز افزوده و سرخ کنید.
2 عدد تخم‌مرغ را در کاسه‌ای بشکنید. 100 گرم ماست، 1 قاشق ریحان خرد شده، کمی پودر سیر، نمک و فلفل را هم افزوده، با هم ترکیب کنید. این مواد را روی تارت اسفناج بریزید و قالب را به مدت 20 دقیقه در فر حرارت دهید. وقتی روی تارت طلایی شد، قالب را بیرون بیاورید و غذا را سرو کنید.

6 ) خورش آلو اسفناج

1 عدد پیاز درشت را ریز خرد کنید و در قابلمه‌ای با کمی روغن تفت دهید. 300 گرم گوشت خورشی را به همراه کمی فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید و سرخ کنید. 3 پیمانه آب بریزید و صبر کنید تا گوشت بپزد.

7 ) نان پنیر و اسفناج

فر را با حرارت 190 درجه سانتیگراد گرم کنید. قالب لبه‌دار 9 در 13 سانتیمتری را چرب کنید. یک پیمانه اسفناج پخته بدون آب را با چاقو درشت خرد کنید. یک پیمانه آرد را با 1 قاشق چایخوری نمک و همین مقدار بیکینگ پودر مخلوط کنید.
یک عدد پیاز و 1 حبه سیر را ریز خرد کنید و به همراه 150 گرم پنیر صبحانه خرد شده و 1 پیمانه موزارلای رنده شده به مواد بیفزایید. به مایه مخلوط آردی را هم اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا آرد گلوله نماند. مایه را در قالب بریزید و یکنواخت پهن کنید. نان را 35-30 دقیقه حرارت دهید تا کاملا بپزد. بعد بیرون بیاورید و پس از خنک شدن برش بزنید و سرو کنید.

8 ) خورش اسفناج و گشنیز

250 گرم گوشت چرخ کرده را با یک عدد پیاز رنده شده و آب گرفته در کاسه‌ای بریزید. بعد از افزودن نمک، فلفل، زردچوبه و کمی زیره مواد را با هم ورز دهید و به شکل کوفته ریزه شکل دهید. کوفته ریزه‌ها را در ظرفی بچینید و در مایکروفر به مدت 2 دقیقه حرارت دهید تا خودشان را بگیرند.
بعد از تفت دادن سبزیها 2 پیمانه آب یا آب گوشت رویشان بریزید و در قابلمه را بگذارید. بعد از مدتی نمک و فلفل و کوفته‌ها را به خورش بیفزایید و کمی صبر کنید تا خورش جا بیفتد. برای مزه‌دار کردن این غذا در آخر کمی آب غوره به آن اضافه کنید. این خورش را با پلوی دم کشیده سرو کنید.

9 ) قارچ شکم پر

300 گرم اسفناج را بشویید و خرد کنید. نیم کیلو قارچ درشت را بشویید. دم قارچها را جدا و خرد کنید. 1 عدد پیاز را ریز خرد کنید و در تابه‌ای با کمی روغن تفت دهید. اسفناج و قارچهای خرد شده را به تابه بیفزایید. کمی نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید.

10 ) سوپ اسفناج و پنیر

700 گرم اسفناج پاک شده و شسته شده را درشت خرد کنید. در قابلمه‌ای 25 گرم کره و 1 قاشق روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. 6 ساقه پیازچه و 2 ساقه کرفس نازک خرد شده را در آن تفت دهید. اسفناج را هم بیفزایید. 5 پیمانه آب مرغ به قابلمه اضافه کنید.

11 ) کوکوی اسفناج و تره فرنگی

350 گرم تره‌فرنگی را دو سانتیمتری خرد کنید. آن را به همراه 750 گرم اسفناج پاک کرده، شسته و خرد شده در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا سبزیجات با آب خودشان بپزند. 1 عدد سیب‌زمینی متوسط را بپزید، پوست بگیرید و ریز رنده کنید.
ظرفی مناسب را چرب کنید. مایه کوکو را در آن بریزید و سطحش را یکدست کنید. ظرف را در طبقه وسط فر نیم ساعت حرارت دهید. در آخر برای برشته شدن سطح کوکو کمی آن را از بالا حرارت دهید و بعد بیرون بیاورید، برش زده و سرو کنید.

12 ) اسفناج پلو

در تابه‌ای یک عدد پیاز خلالی نازک خرد شده را با کمی روغن تفت دهید. 300 گرم اسفناج شسته خرد شده را به آن بیفزایید و خوب تفت دهید. پس از سبک شدن اسفناج، آن را با افزودن کمی نمک، فلفل و زردچوبه مزه‌دار کنید.

13 ) مافین اسفناج

3 عدد تخم‌مرغ را در کاسه‌ای بشکنید. نوک قاشق چایخوری وانیل و 1 پیمانه شکر را به آنها بیفزایید و با همزن دستی خوب هم بزنید تا کرم رنگ شود. نصف پیمانه روغن اضافه کنید و هم بزنید. نصف پیمانه پوره اسفناج بخارپز شده را هم بیفزایید و باز کمی هم بزنید.
در قالب مافین کپسول کاغذی بگذارید. با مایه کیک دوسوم هر کپسول را پر کنید. قالب را در فر به مدت 40 دقیقه حرارت دهید. بعد از پخت، کپسولها را از قالب بیرون بیاورید و روی توری فلزی بگذارید تا خنک شوند.

14 ) ته چین اسفناج

4 پیمانه برنج را به روش معمول بجوشانید و آبکش کنید. 2 عدد تخم‌مرغ را در کاسه‌ای بشکنید و با چنگال هم بزنید. دو و نیم پیمانه ماست و نصف پیمانه زعفران به همراه کمی نمک و فلفل به مخلوط بیفزایید. 600 گرم سینه مرغ پخته و ریش ریش شده را با مقداری از مخلوط تخم‌مرغی در کاسه‌ای بریزید و خوب مخلوط کنید.
در آخر بقیه برنج را روی همه مواد بریزید و سطح را صاف کنید. دم کنی بگذارید. در اواخر پخت کمی کره آب شده روی برنج بریزید. برای سرو سعی کنید ته‌چین را قالبی و یک تکه بیرون بیاورید و منظم برش بزنید.

15 ) اسنک اسفناج و پنیر و گردو

یک عدد پیاز را ریز نگینی خرد کنید و با مقداری روغن در تابه‌ای تفت دهید. نیم کیلو اسفناج را پاک کرده، بشویید و درشت خرد کنید. اسفناج را هم در تابه تفت دهید. با نمک و فلفل مزه‌دار کنید. یک پیمانه پنیر فتا را با چنگال خرد کنید و به تابه بیفزایید.
لایه دوم نان را روی مواد بگذارید. ساندویچها را به همین صورت آماده کنید و در دستگاه ساندویچ‌ساز بگذارید تا لبه‌های نانها به هم بچسبند و برشته شوند. ساندویچها را مثلثی برش بزنید و سرو کنید.

16 ) کیش قارچ و اسفناج

200 گرم اسفناج را بخارپز کنید و با یک قاشق پیاز داغ و 300 گرم قارچ ورقه شده تفت دهید تا سبزیجات بی‌آب شوند. 1 حبه سیر را هم در صورت تمایل به مواد در حال تفت بیفزایید. ته ظرفی که می‌خواهید کیش را در آن درست کنید، چرب کنید.
آنها را هم در ظرف کیش بریزید. ظرف را در طبقه وسط فر از پیش گرم شده با دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت نیم ساعت حرارت دهید. بعد از طلایی شدن روی کیش آن را بیرون بیاورید. بعد یک ربع برش بزنید و سرو کنید.

17 ) پاستای خامه ای قارچ و اسفناج

400 گرم پاستای فرمی را به روش معمول بجوشانید و بعد از 10 دقیقه آبکش کنید. 400 گرم اسفناج را بخارپز کنید. در تابه‌ای کمی روغن بریزید و یک عدد پیاز خلالی را در روغن تفت دهید. 2 پیمانه قارچ ورقه شده را هم بیفزایید و با حرارت زیاد سرخ کنید. اسفناج پخته، کمی نمک و فلفل را هم اضافه کنید.

18 ) سالاد پاستا و اسفناج

یک پیمانه پاستای فرمی را به روش معمول بپزید و آبکش کنید. در کاسه‌ای بزرگ 1 پیمانه برگ ظریف اسفناج و کمی ریحان و شاهی بریزید. یک پیمانه گوجه گیلاسی و نصف پیمانه زیتون حلقه شده همراه یک پیمانه موزارلای تازه یک سانتیمتری خرد شده و پاستای پخته به کاسه اضافه کنید.

19 ) سوپ اسفناج

یک کیلو اسفناج را در ظرفی مناسب بدون روغن بپزید. در ظرف را نبندید تا رنگ اسفناج تغییر نکند. 200 گرم گشنیز را هم به همراه 3 پیمانه آب مرغ، 1 حبه سیر له شده و 2 عدد سیب زمینی متوسط نگینی خرد شده به قابلمه اضافه کنید.

20 ) گراتن اسفناج

در تابه‌ای یک عدد پیاز خلالی خرد شده و 2 حبه سیر را با مقداری روغن تفت دهید. 2 پیمانه اسفناج پخته خرد شده را هم به آن اضافه کنید و تفت دهید. وقتی آب اسفناج بخار شد، حرارت را خاموش کنید. 4 عدد سیب‌زمینی متوسط را پوست بگیرید و ورقه ورقه کنید.
کف ظرف را با ورقه‌های سیب زمینی بپوشانید. روی آن را با مقداری اسفناج و بعد کمی پنیر گودا یا موزارلای رنده شده بپوشانید. لایه بعدی را باز به همین صورت بچینید تا مواد ظرف را پرکنند. لایه آخر پنیر است.