عکس کیک شکلاتی
مریم آرمند
۳۰
۸۵۲

کیک شکلاتی

۲۳ فروردین ۹۸
باران هميشه حادثه اى عاشقانه نيست
از ما كه سقفمان شده است آسمان بپرس
فريبا صفرى نژاد
#سیل_لرستان_خوزستان

با آرزوی سپری شدن این روزهای سخت و طاقت فرسا در مناطق سیل زده برای هموطنان عزیزمان

#کیک_شیفون

این کیک بافت بسیار نرم، منسجم و مرطوبی داره و به نظر من برای خامه کشی خیلی بهتر از کیک های اسفنجیه سادس که در قنادیها مرسومه و کمی بافتشون خشکه. دستور پخت طبق دستور عالیه کیک شیفون مامان آرمینه که من یسری نکات رو در زمینه خامه کشی بهش اضافه کردم.

✅ مواد لازم برای کیک:

آرد سفید: 2 پیمانه
تخم مرغ: 6 عدد
شکر: یک و یک چهارم پیمانه
شیر: سه چهارم پیمانه
روغن مایع: سه چهارم پیمانه
بیکینگ پودر: 2 قاشق چایخوری
نمک: یک چهارم قاشق چایخوری
وانیل: نصف قاشق چایخوری
پودر تارتار: یک چهارم قاشق چایخوری


✅ طرز تهیه کیک:

ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ رو از هم جدا می کنیم. سفیدرو با پودر تارتار (از لوازم قنادی ها باید تهیه کنید) با همزن برقی می زنیم تا سفید و پفکی بشه و از ظرف برنگرده. سپس نصف مقدار شکری رو که داریم کم کم به سفیده اضافه و دوباره با همزن می زنیم. حالا کاسه محتوی سفیدرو داخل یخچال میزاریم و می ریم سراغ زرده جان😉.
زردرو با وانیل و مابقی شکر با همزن برقی میزنیم تا کرم رنگ و کشدار بشه. سپس کمی شیر و کمی آرد رو به نوبت به این مخلوط اضافه می کنیم و با دور کند همزن می زنیم تا آرد و شیر تموم بشن.
در مرحله بعد کل روغن مایعرو سریع داخل خمیر میریزیم و کمی با همزن میزنیم و همزن رو خاموش می کنیم. حالا سفیده تخم مرغ رو از یخچال درمیاریم و با لیستک ( اگه نداشتین با قاشق) با خمیر مخلوط می کنیم. من چون میخواستم ارتفاع کیکم زیاد باشه، از قالب با قطر 20 سانت و ارتفاع 10 سانت استفاده کردم و دوتا کیک 5 تخم مرغی در دو نوبت درست کردم (با تناسب بستن، مقدار مواد رو به جای 6 تخم مرغ که در دستور هست، برای 5 تخم مرغ محاسبه کردم).
کاغذ روغنی رو به اندازه کف قالبتون برش بدین و با روغن چربش کنید. دیواره هارو چرب نکنین چون باعث میشه کیکتون پف نکنه. مایع آماده شده کیک رو از کناره ها شروع کنین بریزین تا به وسط برسین. بعد قالب رو چند بار یواش به زمین بکوبین تا حباب های هوا خارج بشن. قالب رو در طبقه وسط با دمای 185 درجه قرار بدین. کیک زیاد پف میکنه و برای پخت کامل اون حدود یک ساعت زمان لازمه (البته دمای فرهای مختلف با هم متفاوته). در 20 دقیقه اول به هیچ عنوان در فر رو باز نکنین چون پف کیک میخوابه. بعد از 40 دقیقه سر یک خلال تمیز رو داخل کیک فرو کنین، اگه از ماده کیک به خلال نچسبید یعنی کیک شما آمادس (از قسمت های مختلف سطح کیک، این کار رو امتحان کنین). بعد از پختن کیک، فر رو خاموش و در فر رو یکم باز کنین تا کیک عرق نکنه و کم کم دماش پایین بیاد و پفش نخوابه. بعد از 5 دقیقه کیک رو از فر خارج کنین. وقتی کاملا سرد شد، کناره های کیک رو با دقت با چاقو از قالب جدا کنین و کیک رو به آرومی در ظرف مورد نظرتون برگردونین و به آرامی کاغذ روغنی رو جدا کنین. دقت کنین که سطح اصلی کیکتون، سطحیه که در تماس با کاغذ روغنیه.

✅ مواد لازم برای فیلینگ (پر کردن) کیک، خامه کشی و تزیین:

موز و گردو: به میزان لازم
خامه قنادی: حدود یک کیلو
پودر کاکائو: به میزان لازم
پارچ آب گرم
آب میوه یا شربت غلیظ شکر
شکلات تخته ای: به میزان لازم
ترافل های شکلاتی: به میزان لازم

✅ خامه کشی:

من برای خامه کشی این کیک، از خامه قنادی مارک گلرود استفاده کردم (2 بسته نیم کیلویی خامه برای دوتا کیک 5 تخم مرغی). خامه قنادی شیرین شدرو به صورت فریز شده به شما میفروشن و شما هم یک ساعت قبل از خامه کشی باید از فریزر خارجش کنین و قبل از اینکه یخش کامل باز بشه به صورت نیم یخ شده با همزن بزنین. در شروع هم زدن، ابتدا خامه کاملا شل و روان میشه، ولی بعد از ی مدت که با همزن زدین شروع به سفت شدن میکنه و تا جایی خامرو بزنین که رد پره های همزن کاملا روی خامه بیفته. من در اینجا چون میخواستم خامم کاکائویی باشه، بعد از سفت شدن خامه، حدود 6 قاشق غذاخوری پودر کاکائو بهش اضافه کردم (با توجه به رنگ دلخواهتون و مقدار خامتون، پودر کاکائو رو کم کم اضافه کنین که یدفعه رنگش تیره نشه) و دوباره با همزن زدم.

✳️ قبل از شروع کار، پره های همزنو داخل فریزر بزارین تا کاملا سرد بشن.

✳️ بهتره کاستون که خامرو در اون هم میزنین، فلزی باشه و در حین هم زدن، اونو داخل یک کاسه بزرگتر پر از یخ قرار بدین تا خنک بمونه. در حین کار هر وقت حس کردین خامتون شل شده، فورا بزارینش فریزر و بعد دوباره با همزن بزنین.

بعد از آماده شده خامه، کیکیتون رو با اره کیک از وسط نصف کنین (میتونین به لایه های بیشتری با توجه به ارتفاع کیک برش بدین). من در اینجا دوتا کیک داشتم و هر کدومو به دوقسمت تقسیم کردم.

✳️ حتما اره کیک از لوازم قنادی ها تهیه کنین، چون اگه این کارو با چاقو انجام بدین، برشتون یکنواخت نمیشه و سطح کیک بالا_پایین میشه.

بعد از برش، مقدار کمی خامه روی سطح ظرف اصلی کیک بزنین و بعد اولین لایرو روی اون قرار بدین (این کار باعث میشه کیک در حین خامه کشی تکون نخوره و حکم چسبو داره😃). میتونین با فرچه سطح لایه هارو با آب میوه یا شربت غلیظ شکر کمی مرطوب کنین تا کیک مرطوبتر بشه. سپس مقداری خامه وسط کیک بزنین و با پالت (از لوازم قنادی فروشی ها تهیه کنین) صافش کنین و موزهای حلقه شده و مغز گردوهای خرد شدرو، رو سطح خامه بچینین و بعد دوباره به آرامی با مقداری خامه روی اونارو پوشش بدین. سپس لایه بعدی رو روی این لایه قرار بدین. من در اینجا چهار لایرو به ترتیبی که گفتم روی هم قرار دادم. دقت کنین که لایه ها به درستی روی هم قرار بگیرن و از دور نگاه کنید و کیکتونو تنظیم کنید که در پایان کار به ی طرف کج نشه.
در مرحله بعد داخل قیف یکبار مصرف، از خامه فرم گرفته بریزین و سرشو با قیچی سوراخ کنین و شروع کنید با توجه به تصویر، به صورت منظم از وسط کیک به صورت پیچ پیچی روی سطح کیک و سپس دیواره هارو با خامه پوشش بدین (اگه از صفحه های گردان که مخصوص خامه کشیه، زیر ظرف کیک قرار بدین، دیگه لازم نیس در حین کار ظرف رو بچرخونین). در مرحله بعد با پالت خیلی آروم سطح خامرو صاف کنین. میتوتین برای اینکه سطح خامه صافتر بشه، پالت رو در حین کار درپارچ آب گرم سه دقیقه فرو کنین، با دستمال خشک کنین و دوباره روی سطح کیک بکشین (گرمای پالت باعث میشه خامه کاملا صاف بشه). سپس کیک خامه کشی شدرو به مدت دو ساعت داخل یخچال بزارین تا خودشو کاملا بگیره. سپس مقداری شکلات تخته ای رو، روی بخار آب بنماری کنید و مقداری خامه بهش اضافه کنین (به ازای 100 گرم شکلات، یک قاشق غذاخوری خامه) و بعد از اینکه کمی خنک شد، داخل قیف یکبار مصرف بریزین و اطراف محیط کیک به صورت نامنظم برای تزیین بریزین. دوباره کیک رو یک ربع داخل یخچال بزارین تا شکلات خودشو بگیره. سپس مقداری از خامرو داخل قیف یکبار مصرف ریخته و با ماسوره شکوفه میزنیم و با ترافل های شکلاتی روی شکوفه هارو تزیین میکنیم.
برای حروف وسط کیک، شکلات تخته ای رو روی بخار آب بنماری کرده (آب کنید) و قالب سیلکونی حروف رو چرب کنین و با قاشق چایخوری با دقت حروف رو با شکلات آب شده پر کنین و قالب رو به مدت نیم ساعت داخل یخچال بزارین، بعد از این مدت زمان با دقت حروف رو از قالب جدا کنین و روی کیک بچینین.
...
نظرات