مواد لازم

نان فتیر

۲
مواد اصلی
آرد
۲ پیمانه
آب ولرم
۱ پیمانه
مایه خمیر
۱/۲ قاشق غذا خوری
شکر
۱.۵ قاشق غذا خوری
نمک
۱/۲ قاشق چای خوری
روغن مایع
۱/۲ قاشق غذا خوری
مواد میانی :
آرد
۵۰ گرم
کره
۵۰ گرم
شکر
۱/۲ قاشق غذا خوری
برای رومال نان
زعفران
به مقدار لازم
تخم مرغ
۱ عدد
کنجد
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

نان فتیر

طرز تهیه

نان فتیر

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۲۰
دقیقه
۱
ابتدا نصف ق غ خمیر مایه را با یک ق چ شکر در ظرفی میریزیم و سپس ۳ تا ۴ ق غ آب ولرم(که اگه دستمونو زدیم بهش نسوزونه و سردم نباشه) به آن اضافه کرده و در جای گرمی میگذاریم تا عمل بیاید.
۲
در این مرحله یک لیوان آب ولرم رو در ظرفی که میخوایم خمیر رو توش درست کنیم میریزیم و سپس شکر و نمک و روغن و خمیر مایمون رو اضافه میکنیم و آرد رو کم کم اضافه کرده و با قاشق هم میزنیم و وقتی که سفت شد به وسیله دست خمیر رو ورز میدیم و آرد رو تا جایی اضافه میکنیم که خمیر به دست نچسبه بعد روی خمیرمون یه پلاستیک میکشیم و یک دستمال تمیز روش میزاریم تا گرم بمونه و به مدت یک ساعت بهش استراحت میدیم تا خمیرمون عمل بیاد.
۳
برای تهیه مواد میانی نان : اول آرد رو تفت میدین تا خامیش بره و طلایی بشه بعد کره و شکر رو بهش اضافه میکنین و هم میزنین و آمادست.
۴
در این مرحله از خمیرمون به هر اندازه ای که میخوایم برمیداریم و توی دستمون گرد میکنیم.در اصطلاح میگن چانه زدن بعد مثل کاسه گود میکنیم و یکم از مواد میانی داخلش میزاریم جمعش میکنیم بعد روی سینی مون رو آرد پاشی میکنیم خمیرمون و میزاریم و با نوک انگشتان باز میکنیم.
۵
در این مرحله یک عدد تخم مرغ را با چنگال میزنیم و یه مقدار زعفران بهش اضافه میکنیم (برای خوشرنگ شدن) و با قلم مخصوص روی فتیر میزنیم و کنجد در صورت دلخواه می پاشیم.
۶
در اینجا داخل سینی فر کاغذ روغنی انداخته و فتیر هارو میزاریم داخلش و میزاریم تو فر،اول پایین و روشن میکنیم تا فتیرامون بپزه بعد چک میکنیم اگه زیرش پخته بود و رنگش عوض شده بود روشو روشن میکنیم تا طلایی بشه حواستون باشه نسوزه،فتیر شما آمادست. نوش جان
سایر نکات

نان فتیر

1- اگر آرد در دستور کم بود و خمیر به دستتون میچسبید به ازای هر 1/3 پیمانه آردی که اضافه میکنید یک ق غ روغن هم اضافه کنید.
2- منظور از پیمانه لیوان دسته دار فرانسوی است.
3-خمیر برای عمل امدن و پف کردن احتیاج به جای گرم داره پس خمیر رو در معرض هوای سرد مثل کولر قرار ندهید، نشانه عمل اومدن خمیر اینه که خمیر بالا میاد و پف میکنه به طوری که اگه انگشت بهش بزنی احساس میکنی داخلش باده.
4-مخلوط تخم مرغ و زعفران که برای روی فتیر هست رو اگر قلم ندارید2 میتونید با قاشق روی فتیر پخش کنید.
5- میتونید به جای استفاده از کاغذ روغنی کف سینی فر رو هر بار که استفاده میکنید روغن مال کنید.
6- فتیر هاتون رو در جایی نگه داری کنید که هوا نخوره و خشک نشه هر وقتم که میخواید نوش جان کنید در صورت دلخواه میتونید توی فر یا ماهیتابه گرمشون کنید.
7- این دستور رو من از گوگل گرفتم البته کمی هم خودم تغییر دادم (تو دستور گوگل پخت در ماهیتابه بود که من در فر انجام دادم و رومال کردن فتیر با روغن بود که من با تخم مرغ و زعفران انجام دادم)، دستور گوگل دو برابر این دستور بود که من نصفش کردم و تقریبا 9 عدد فتیر در اندازه های مختلف به من داد اگر میخواید فتیر بیشتری داشته باشید میتوانید دستور را چند برابر کنید.
8- زمان پخت و تهیه رو هم تقریبی زدم ممکنه کمتر یا بیشتر بشه.
نظرات دستور پخت

نان فتیر