عکس خمیر جادویی
خمیر همه کاره برای انواع غذاها
تصویر از محبوبه خدمتی
https://sarashpazpapion.com/picture/1455341
...
مواد لازم

خمیر جادویی

۶
مواد اصلی
شکر
۴ قاشق چای خوری
نمک
۱ قاشق چای خوری
روغن جامد یا مایع
۶ قاشق غذا خوری
شیر یا آب
۱ لیوان
تخم مرغ
۱ عدد
خمیر مایه فوری
۳ قاشق چای خوری
آرد نان فانتزی
۳ لیوان
طرز تهیه

خمیر جادویی

درجه سختی
زمان تهیه ۶۰
دقیقه
زمان پخت ۲۰
دقیقه
۱
خمیر مایه ، شیر ولرم ( شیر گرمی که دست را نسوزاند ) و ۱ قاشق چایخوری شکر را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید سپس ۵ – ۱۰ دقیقه کناری قرار دهید تا خمیر مایه عمل کند ( کف کند ).
۲
تخم مرغ ، باقی مانده شکر ، روغن و نمک را داخل کاسه دیگری بریزید و مخلوط کنید تا یکدست شوند ، خمیر مایه را با چند قاشق آرد را مخلوط کنید و به مواد تخم مرغی اضافه کنید ، کمی هم بزنید تا مواد ترکیب شوند سپس باقی مانده آرد را اضافه کنید.
۳
پس از مخلوط کردن مواد را با دست ترکیب کنید تا خمیر جمع شود ، روی سطح کار آرد بپاشید و خمیر را روی سطح کار قرار دهید ، خمیر را ۱۰ دقیقه ورز دهید ( مکرر روی سطح کار بکوبید و باز کنید ) ، آنقدر ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید.
۴
داخل کاسه ای را چرب کنید و خمیر را داخل کاسه قرار دهید ، روی خمیر را بپوشانید و در جای گرمی ۱ ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر ۲ برابر شود ، پس از آماده شدن پف خمیر را با فشار دست بگیرید.دمای لازم این خمیر ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد و زمان۲۰-۳۰ دقیقه هست.
۵
این خمیر بسیار خوش دست بوده و کار با آن بسیار راحت است ، بافت و ماندگاری خوبی دارد و میتوانید تا چند روز در یخچال و داخل کیسه فریزر بسته بندی و نگهداری اش کنید.
۶
نکته :این خمیر بسیار ترد و سبک است و مناسب برای انواع غذاها ، پیراشکی ، کلوچه ،نان صبحانه ، نان شکم پر ، پیتزا و … است ، حتی میتوانید آن را در روغن سرخ کنید ، این خمیر جادویی خمیری همه کاره است.
تصاویر مراحل تهیه

خمیر جادویی

بیشتر
سایر نکات

خمیر جادویی

خمیر مایه را از لوازم قنادی میتوانید تهیه کنید.
آرد بهتر هست از آرد نان فانتزی باشد.
برای تهیه شیرینی مقدار شکر خمیر رو 2-6 ق غ بیشتر اضافه میکنید
یک پیمانه معادل یک لیوان دسته دار فرانسوی میباشد.
نظرات دستور پخت

خمیر جادویی