مواد لازم

شوید نخود پلو

۶
مواد اصلی
نمک و فلفل و زرد چوبه
به مقدار لازم
زعفران (دم کرده)
۲ قاشق چای خوری
روغن
به مقدار لازم
پیاز
۱ عدد
گوشت چرخ کرده
۳۰۰ گرم
برنج
۴ پیمانه
شوید (پاک شده و خرد شده)
۵۰۰ گرم
نخود سبز
۵۰۰ گرم
کلمات کلیدی

شوید نخود پلو

طرز تهیه

شوید نخود پلو

درجه سختی
زمان تهیه ۴۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
ابتدا پیاز را با رنده ریز رنده بزنید و به همراه گوشت چرخ‌كرده و نمك و فلفل و زردچوبه خوب مخلوط كرده به صورت كوفته‌ریزه درآورده و در ‌تابه ای بریزید و آن را با كمی روغن داغ بدون آب بگذاریدسرخ شود.
۲
نخود فرنگی را به همراه آب و مقداری نمك بپزید و آبكش كنید به طوری كه هنوز مقداری برای پخت زمان نیاز داشته باشدبرنج را در ظرفی مناسب به مرحله آبكشی برسانید و چند دقیقه قبل از آبكشی شوید را اضافه كرده و در لحظه ای كه میخواهید آن را آبكش كنید نخود را به آن بیفزایید.
۳
۱ لیوان آب همراه با ۳ قاشق روغن مایع را مخلوط كرده روی برنج آبكشی شده داده و برنج را همراه با كوفته‌ریزه دم ‌كنید. پس از دم‌كشیدن در صورت تمایل آن ‌را همراه با روغن حیوانی و نیز زعفران در دیس بكشید.
سایر نکات

شوید نخود پلو

1)نخود پلو را می‌توان به شیوهای دیگر یعنی همراه با گوشت قیمه و رب‌گوجه‌فرنگی طبخ كرد.
2)از نخودسبز جوان و سبز باید برای منجمد كردن استفاده كرد. بدین ترتیب كه آب را بدون نمك در قابلمه‌ای متناسب با مقدار نخود روی حرارت گذاشته تا به جوش بیاید،‌ سپس نخود را در آن ریخته و پس از جوش آمدن مجدد آب نخود را آبكش كرده و بلافاصله آن را در آب یخ بریزید و بعد از چند دقیقه در آبكش ریخته و بعد از اینكه آب آن كاملاً رفت، در ظرف مناسب یا داخل كیسه مناسب و بهداشتی بدون هوا در فریزر قرار دهید.
اگر مقدار زیادی نخود یا باقلا را برای منجمد كردن آماده می‌كنید در چند مرحله این كار را انجام دهید چون در هوای معمولی بعد از پوست درآوردن نخود یا باقلا، سبزی اولیه خود را كمی از دست می‌دهد.
نظرات دستور پخت

شوید نخود پلو