asal
asal

دستور پختی یافت نشد

ترحلوا شیرازی
asal
۰

ترحلوا شیرازی

۲۹ خرداد ۹۶
‍ ✅ترحلوا شیرازی و رنگینک 😋

ترحلوا و رنگینگ یکی از پایه های ثابت سفره های افطار در شیرازه

🍜رنگینک:
خرما ها رو با چاقو از یک سمت بصورت عمودی برش می زنیم و هسته رو در میاریم و به جاش یک چهارم مغز یک عدد گردو می ذاریم و دوباره می بندیمشون و توی ظرف می چینیم..سپس ‌یک لیوان سرخالی آرد (ترجیحا آرد سبوس دار یا آرد سنگک)رو توی تابه ریخته و با حرارت ملایم مرتب هم میزنیم تا رنگ آرد کاراملی بشه سپس آرد رو الک کرده و روی حرارت قرار میدیم و نصف لیوان روغن مایع (ترجیحا زیتون بدون بو)اضافه میکنیم تا مایه نسبتا روانی بدست بیاد دو ق مربا خوری پودر دارچین و یک ق م پودر زنجبیل اضافه کرده و بعد از مخلوط کردن اونو روی خرماها می‌ریزیم و با پودر پسته و بادام تزیبن و سرو می کنیم.
پ.ن...آرد رو حتما با حرارت ملایم تفت بدید که نسوزه...زنجبیل قابل حذفه و پودر دارچین رو بنا به ذائقه تون میتونید بیشتر بریزید.

🍜 ترحلوا:
نصف پیمانه آرد برنج مرغوب رو در شش لیوان شیر حل کرده و صاف میکنیم...یک لیوان نشاسته معمولی(گندم)رو در چهار لیوان آب حل کرده و صاف می کنیم سپس شیر و آب رو به همراه یک و نیم تا دو پیمانه شکر(بستگی به ذائقه خودتون داره)روی حرارت قرار میدیم دو سه دقیقه اول حرارت رو بالا می بریم تا مایه کمی گرم بشه سپس حرارت رو ملایم میکنیم و مرتب با قاشق چوبی هم میزنیم تا مایه لعابدار بشه در این مرحله یک لیوان گلاب اضافه کرده و به هم زدن ادامه میدیم تا مایه نسبتا غلیظ بشه به اندازه ای که وقتی با قاشق هم می زنیم رد قاشق بیفته وقتی به این مرحله رسید ترحلوا آماده ست ؛توی یه ظرف پیرکس می‌ریزیم ،برای دو رنگ شدن ،مقداری از ترحلوا رو هم با دو سه ق زعفران دم کرده غلیظ مخلوط و بعد از دو سه دقیقه از روی حرارت بر می‌داریم و روی لایه سفید رنگ میزیم و چند ساعت در یخچال قرار میدیم و بعد برش زده و سرو می کنیم.برای برش زدن یه ظرف آب کنار دستتون بذارید و کارد رو خیس کنید.
پ.ن..نسبت نشاسته به آرد برنج دو به یک هست اگه نخواید ترحلوا کاملا سفت و قابل برش بشه ،می تونید به نسبت مساوی استفاده کنید که در اینصورت باید در ظروف تک نفره سرو بشه.
پ.ن۲.می تونید از قالبهای فانتزی بزرگ یا کوچیک استفاده کنید بعد از سرد شدن به راحتی جدا میشه.
پ.ن.۳.به موقع برداشتن ترحلوا از روی حرارت خیلی مهمه اگه زودتر بردارید آب میندازه و درست نمی بنده و اگه بیش از حد روی حرارت بمونه روی ترحلوا ترک می خوره و سطحش خشک میشه.
...
دسر طبقه طبقه با میوه
asal
۲
دسر پاناکوتا
asal
۱

دسر پاناکوتا

۲۴ خرداد ۹۶
کارامل
asal
۶

کارامل

۲۴ خرداد ۹۶
پیتزا
asal
۰

پیتزا

۲۴ خرداد ۹۶
کیک زبرا
asal
۰

کیک زبرا

۲۴ خرداد ۹۶
سه عدد تخم مرغ رو کمی با همزن میزنی بعد دولیوان شکر و‌وانیل اضافه میکنی و به زدن ادامه میدی تا رنگش کاملا روشن شود نیم لیوان ماست و میریزی و باز میزنی یک لیوان شیر و میزنی سه و نیم لیوان ارد و که با نیم ق غذا بکین پودر سه بار الک کردی وبه موغد اظافه میکنی و میزنی بعد نیم لیوان روغن مایع و میزنی بعد مواد به دو قسمت تقسیم میشه داخل یکی دوق کاکاوو که با دو ق شکر خوب مخلوط کردی اضافه میکنی میزنی تا خوب قاطی بشه بعد همون اندازه که کاکاوو زدی همون اندازه آرد از کل آرد مواد اولیه کم میکنی یه جا نگه میداری و درراین مرحله اون ارد و به قسمت سفید رنگ میزنی یعنی اگه به یمی دو قاشق کاکاوو ریختی الان دو قاشق ارد و که نگه داشتی به مایخ سفید رنگ میزنی داخل هر کدام ملاغه جدا میزاری و به روش کیک زبرا میریزی در فر ۱۹۰ درجه چهل و پنج دقیقه اگه حرارت فر زیاده کمتر بزار تو فر بمونه حتی خیلی کم داخلش تر بمونه خوبه ولی خیلی خیلی کم مثل این که کیک تو پلاستیک کمی عرق کرده وقتی چاقو میزنی تو کیک مایع کیک نچسبد ولی کمی رنگ چاقو مات بشه
...
مخصوص ماه رمضون
asal
۳

مخصوص ماه رمضون

۲۴ خرداد ۹۶
نان مخصوص ماه رمضان تبریز
مواد لازم:
شکر پنج قاشق غذاخوری؛
تخم مرغ سه عدد؛
ماست نصف پیمانه؛
خمیرمایه دوقاشق چایخوری؛
ارد پنج پیمانه؛
بکینگ پودر یک قاشق چایخوری؛
روغن مایع نصف پیمانه؛
کره پنجاه گرم؛
پودر دارچین و زنجبیل یک قاشق؛
طرز تهیه:
همه مواد باید به دمای محیط برسه. مواد سرد و گرم نتیجه خوب نمیده. خمیر مایه را با چند قاشق اب ولرم و کمی شکر مخلوط کرده و با درپوش کنار بگذارید تا عمل کند. در کاسه ای تمام مواد به جز ارد را با چنگال میزنیم تا یکدست بشه. خمیر مایه عمل آمده را به مواد اضافه کرده و یکبار دیگر با چنگال میزنیم. کم کم ارد را اضافه می کنیم. خمیر نرمی بدست می آید. ممکنه به خاطر کوچکی و بزرگی تخم مرغ یکی دو قاشق ارد اضافه، لازم بشه. روی خمیر را پوشانده در جای گرم میگذاریم تا حجم خمیر دو برابر شود. بعد از پف کردن خمیر، یکبار دیگر خمیر را چند ثانیه ورز میدهیم. سینی فر را چرب کرده و نصف خمیر را با دست باز می کنیم. تقریبا به ضخامت یک سانت خمیر را باز میکنیم. بقیه خمیر را رولهای باریک درست کرده با فاصله و به حالت ضربدری یا هر شکل دیگر درست میکنیم و روی خمیر میگذاریم.
روی نان را مخلوط زرده تخم مرغ و کمی زعفران زده و با کنجد تزیین می کنیم. به آن حدود یک ربع تا بیست دقیقه استراحت میدهیم. این استراحت دوم برای نون لازمه. سینی را در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه می گذاریم. مدت پخت 30 الی 35 دقیقه است. البته بستگی به فر دارد. بعد از پخت رویش را میتوانید کمی با برس عسل بزنید و پودر پسته یا پودر نار گیل بپاشید.
این نون مخصوص تبریز است و قنادیهای تبریز در ماه رمضان می پزند و طرفدار زیادی دارد و کمی شیرین هست و بسیار خوشمزه با بافت بسیار نرم. نوش جان
...
باواریای
asal
۵

باواریای

۲۴ خرداد ۹۶
‌ ✅ باواریای

✍مواد اولیه :
زرده تخم مرغ 6 عدد
شیر 2/5 پیمانه
شکر سه چهارم پیمانه
پودر ژلاتین 3 قاشق غذا خوری
آب سرد نصف پیمانه
وانیل کمی
خامه فرم گرفته 2 پیمانه
نسکافه 1 قاشق غذاخوری
پودر کاکائو 1 قاشق غذاخوری

🍜 طرزتهیه :
شیر را روی حرارت قرار داده تا به جوش آید .ژلاتین را روی آب سرد پاشیده سپس به روش بن ماری (روی بخار آب)قرار داده تا حل شود.زمانی که شیر از جوش افتاد ژلاتین را اضافه و کاملا مخلوط نمایید.زرده ها را با وانیل و شکر را باهمزن همزده تا کرم رنگ شود.در مرحله بعد به آرامی به شیر افزوده و مرتب هم بزنید تا کاملا یکدست شود(از همزن استفاده نکنید)
در آخر خامه را کم کم اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید.
مواد دسر را به سه قسمت تقسیم کرده و یک قسمت را با کاکائو الک شده و قسمت دیگر را با نسکافه که در کمی آب جوش حل شده مخلوط کنید.ابتدا باواریای کاکائویی را در قالب ریخته و در یخچال قرار داده تا بسته شود.در مرحله بعد باواریای نسکافه ای را به آرامی روی قسمت کاکائویی ریخته و مجددا در یخچال قرار دهید.در مرحله آخر باواریای وانیلی را اضافه کنید
دسر را به مدت 3 ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا بسته شود.قبل از سرو میتوانید روی دسر را با خامه فرم گرفته تزیین کنید.
...
شربت
asal
۳

شربت

۲۴ خرداد ۹۶
شربت سه رنگ

مواد لازم :
شربت زعفران به مقدار لازم
تخم شربتی به مقدار لازم
پنیرک به مقدار لازم


#شربت_زعفران

مواد لازم:
شکر ۲۰۰ گرم
آب ۲۵۰ گرم
گلاب ۳ قاشق غذاخوری
زعفران آب شده ۱ونیم قاشق غذاخور

#شربت_سه_رنگ

طرزتهیه:
ابتدا آب را روی شعله بالا گذاشته تا جوش بیاید ، سپس شعله را کم کرده و شکر را در آن ریخته و مخلوط می کنیم تا شکر در آب حل شود ، سپس زعفران آب شده و گلاب را مخلوط کنید و حدود ۱۵ دقیقه بگذارید تا آماده شود سپس شعله را خاموش کنید.

✅نکته:
در حالت عادی جوشیدن به میزان ۱۵ دقیقه کافی است ولی چون در این شربت باید ، شربت زعفران غلظت بالایی داشته باشد ، به عبارتی باید از شکر اشباه شده باشد برای همین مدت بیشتری بگذارید تا بجوشد من ۲۵ دقیقه گذاشتم.
برسیم به شربت سه رنمگون
لایه اول را با شربت غلیظ زعفران پر کنید . برای لایه دوم تخم شربتی خیس خورده را خیلی آرام ( من قاشق قاشق ریختم ) روی آن بریزید تا مخلوط نشود ، و برای لایه آخر آب بنفش شده گل پنیرک را که قبلا داخل آب سرد ریخته بودید و رنگ آب را بنفش کرده به آرامی روی آن بریزید. می توانید کمی آبلیمو هم اضافه کنید.

این شربت زیبا را درست کنید و همه رو شگفت زده کنید.


نکات :
۱_شربت زعفران باید غلیظ باشد
۲_تخم شربتی زیاد آب نداشته باشد
۳_بنفشه را می توانید جایگزین پنیرک کنید ولی هم دیرتر رنگ می دهد و هم گران تر است
۴_پنیرک سریع رنگ می دهد برای این کار ۱۰ دقیقه کافی است اگر مدت زمان زیاد شود به قهوه ای تمایل پیدا می کند
...
حلوا زنجبیلی
asal
۰

حلوا زنجبیلی

۲۴ خرداد ۹۶


آرد 3 لیوان
کره 200 گرم
پودر قند 1 لیوان
هل تقریبا 60 دونه
زنجبیل 2 قاشق غذا خوری
گردوی ریز خرد شده یک لیوان سرخالی
پودر پسته و گل محمدی برای تزیین

آرد رو با حرارت خیلی کم تفت میدیم به طوری که آرد تغییر رنگ پیدا نکنه، تفت دادن آرد تقریبا 1 ساعت طول خواهد کشید، بعد از تفت دادن ، آرد رو الک میکنیم تا گلوله گلوله نباشه، بعد دوباره روی حرارت میزاریم و کره آب شده رو بهش اضافه میکنیم و خوب روی همون حرارت خیلی کم کره و آرد رو با هم مخلوط میکنیم، بعد از روی حرارت برداشته و دوباره آرد و کره رو مخلوط میکنیم تا حسابی به خورد هم برن (من با دستم این کار رو کردم) بعد میزاریم تا خنک بشه و بعد هل آسیاب شده رو به همراه پودر قند، روی آرد الک میکنیم و بعد هم زنجبیل و گردو رو اضافه میکنیم و خوب با هم مخلوط میکنیم، وقتی همه مواد با هم مخلوط شدن، حلوا رو با پشت قاشق خوب صاف و منسجم میکنیم و بعد هم یا قالب میزنیم و یا به شکل لوزی و یا مربع برش میزنیم و بعد هم میزاریم چند ساعت تو یخچال بمونه تا خودش رو بگیره، (برای من چون ميخواستم گرد قالبی دربياد، 3 ساعت تو فریزر گذاشتم، بعد ، از فریزر در آوردم و دو دقیقه روی بخاری گذاشتم و خیلی راحت از قالب در اومد)
...