عکس چلوگوشت زعفرانی رستورانی
چلو گوشت یکی از انواع غذاهای قدیمی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که از غذاهای مجلسی خاص هم محسوب می شود. 
در دستور اصلی چلو گوشت رب گوجه فرنگی وجود ندارد و معمولا فقط در دستورهای خانگی از رب در این غذا استفاده می شود.
تقریبا تمام رستوران ها و هتل های درجه یک، چلو گوشت را زعفرانی طبخ می کنند.
(کپی باذکرمنبع لطفا)
...
مواد لازم

چلوگوشت زعفرانی رستورانی

۲
مواد اصلی
گوشت گردن گوسفندی
۱ عدد
پیاز بزرگ
۲ عدد
زعفران دم کرده
۶ قاشق غذا خوری
چوب دارچین
۱ عدد
برگ بو
۴ عدد
سیر
۲ حبه
نمک و فلفل و زرد چوبه
به مقدار لازم
روغن
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

چلوگوشت زعفرانی رستورانی

غذای سنتی غذای ایرانی چلو گوشت غذای مجلسی
طرز تهیه

چلوگوشت زعفرانی رستورانی

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۱۸۰
دقیقه
۱
برای تهیه چلو گوشت مجلسی ابتدا پیازها را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن مایع در یک قابلمه مناسب می ریزیم، پیازها را به خوبی تفت می دهیم تا سبک و شفاف شوند.
۲
در ادامه مقداری زردچوبه به پیازها اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند. حالا قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.گوشت گردن گوسفندی را به خوبی تمیز کرده و می شوییم.
۳
سپس گوشت را به قابلمه حاوی پیاز اضافه می کنیم. قابلمه را مجددا روی حرارت ملایم قرار داده گوشت را با پیاز تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد و کمی سرخ شود، زیاد تفت دادن گوشت باعث سفت شدن آن می شود.
۴
توجه داشته باشید که اضافه کردن رب گوجه فرنگی به چلوگوشت اختیاری است. البته در دستور اصلی چلو گوشت هم رب گوجه فرنگی وجود ندارد و معمولا فقط در دستورهای خانگی از رب گوجه فرنگی در این غذا استفاده می شود.
۵
در صورتی که می خواهید چلو گوشت خود را با رب درست کنید؛ ۲ قاشق غذاخوری رب را پس از تفت دادن گوشت به قابلمه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طعم و بوی خامی اش گرفته شود و به طور کامل سرخ شود.
۶
سپس ۸ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب درون قابلمه جوش آمد حرارت را ملایم تر می کنیم تا گوشت با حرارت ملایم بپزد.
۷
در این مرحله سیرها را پاک می کنیم و به همراه برگ بو و دارچین به قابلمه اضافه می کنیم. در صورت تمایل می توانیم چند حبه سیر دیگر به قابلمه اضافه کنیم، توجه داشته باشید که به دلیل وجود زعفران و دارچین اصلا بوی سیر احساس نمی شود.
۸
درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم گوشت با حرارت بسیار ملایم بپزد. هر چقدر گوشت با حرارت ملایمتری بپزد در پایان چلوگوشت خوشمزه تر و لذیذتری خواهیم داشت.
۹
حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان برای پخت گوشت با حرارت ملایم نیاز است. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت گوشت نمک و فلفل سیاه آن را اندازه می کنیم و پس از اینکه چلو گوشت آماده شد آنرا با پیاز داغ و زرشک تزیین کرده و با برنج ساده یا باقالی پلو سرو می کنیم. نوش جان.
تصاویر مراحل تهیه

چلوگوشت زعفرانی رستورانی

سایر نکات

چلوگوشت زعفرانی رستورانی

چلو گوشت در زودپز
تهیه چلو گوشت در زودپز باعث می شود این غذا را در مدت زمان یک ساعت درست کنیم، برای پخت چلو گوشت در زودپز ابتدا گوشت و پیاز را مانند دستور بالا تفت دهید سپس به همراه چند لیوان آب ، برگ بو ، چوب دارچین و سیر به زودپز منتقل کنید.
گوشت گردن در زودپر حدود یک تا یک ساعت و سی دقیقه زمان نیاز دارد تا به طور کامل بپزد. در زمان هایی که محدودیت زمانی دارید می توانید با این روش خیلی سریع چلوگوشت تهیه کنید، البته سرعت پخت روی کیفیت غذا تاثیر منفی می گذارد.
شما می توانید با قسمت های دیگر گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله چلوگوشت طبخ کنید،
البته باگوشت گوسفند لذیذتر و خوشمزه تر هست.
نظرات دستور پخت

چلوگوشت زعفرانی رستورانی