عکس آش شله قلمکار
این آش بسیار خوشمزه است مناسب برای سفره های افطار و نذری است. هرچه پیاز داغ آش بیشتر باشد آش خوشمزه تر میشود.

تصویر از مطی
https://sarashpazpapion.com/picture/1978795
...
مواد لازم

آش شله قلمکار

۲۰
مواد اصلی
قلم گوساله یاگوشت گردن
۱ کیلوگرم
بلغور گندم
۱ پیمانه
برنج
۱ پیمانه
پیاز
۲ عدد
نخود
۱ پیمانه
لوبیا چیتی
۱ پیمانه
لوبیا چشم بلبلی
۱/۲ پیمانه
عدس
۱/۲ پیمانه
ماش
۱/۲ پیمانه
لوبیا قرمز
۱/۲ پیمانه
پیاز داغ
۳۰۰ گرم
سبزی آش(تره،جعفری،گشنیز،اسفناج،شویدوترخون)
۱ کیلوگرم
نمک و فلفل
به مقدار لازم
زردچوبه
۱ قاشق غذا خوری
دارچین
۱ قاشق غذا خوری
کلمات کلیدی

آش شله قلمکار

طرز تهیه

آش شله قلمکار

درجه سختی
زمان تهیه ۶۰
دقیقه
زمان پخت ۲۴۰
دقیقه
۱
نخود و لوبیا رو باهم ۱۲ ساعت قبل خیس کرده چند بار آبش رو عوض کرده وپخته ،ماش و عدس رو هم با هم خیس کرد پخته، لوبیا قرمز رو ۱ ساعت قبل خیس کرده و پخته.
۲
قلم گوساله رو که به تکه های کوچک تبدیل کردیم با پیاز و زردچوبه تفت میدیم بعد به مقدار لازم آب بهش اضافه کرده تا کاملا پخته شود.بعداز پخت گوشت رو از استخوان ها جدا کرده وریش ریش کرده در مقدار کمی از آب قلم قرار میدیم میذاریم کنار.
۳
برنج وبلغور گندم تمیز کرده ۱ ساعت قبل تر خیس کردیم با یک قاشق غذاخوری نمک، نصف قابلمه آب ریخته روی حرارت ملایم قرار داده وبرنج و گندم رو داخلش اضافه کرده دقایق اول به هیچ وجه بهم نمیزنیم تا وقتی که برنج وگندم شکوفه بزنه بعد مدام هم میزنیم تا برنج پخته شود.در حین پخت آب قلم کم کم اضافه کرده تا به خورد برنج و گندم بره .یکدفعه آب قلم اضافه نکنید
۴
حبوبات پخته شده رو البته به غیر از عدس و ماش رو چرخ میکنیم اما له نمیکنیم (البته ۱/۳ این حبوبات رو چرخ نمیکنیم بقیه رو چرخ میکنیم)وقتی برنج و گندم لعاب انداخت حبوبات چرخ شده و بدون چرخ شده همه رو با هم اضافه کرده بهم زده از این به بعد مدام هم زده تا ته نگیره.
۵
برای خوش طعم دار شدن پیاز داغ رو داخل تابه ای ریخته بعد زردچوبه ،فلفل سیاه و کمی نمک اضافه کرده روی حرارت قرار داده کمی تفت میدیم تا بوی خامی زردچوبه گرفته بشه بعد به آش اضافه کرده.
۶
بعد سبزی خرد شده آش رو اضافه میکنیم در ضمن آب قلم رو کم کم اضافه کرده تا حالت کشدار و قوام رو به خود بگیره حرارت باید ملایم باشه مدام هم زده ، بعد گوشت ریش ریش شده رو ۱۵ دقیقه آخر اضافه کرده هم زده و در ۱۰ دقیقه آخر دارچین رو اضافه کرده تا آش جا بیفته.وقتی آش جا افتاد داخل ظرف ریخته و تزئین میکنیم. نوش جان
نظرات دستور پخت

آش شله قلمکار